Stresscoaching

Trænger du til at slippe for din stress? Stresscoaching er én af de bedste løsninger på markedet til at håndtere og forebygge stress. Stresscoaching arbejder i dybden med din stress. Du får gode råd til at slappe af, effektive værktøjer til at håndtere din stress og hjælp til at forebygge stress fremadrettet.

Hvad er stress egentlig? 

Alle kan blive stresset hvis omstændigheder er til det. Ca. 430.000 dansker har symptomer på alvorlig stress og 35.000 dansker er sygemeldte med stress hver dag.

 

Stress er en helt naturlig reaktion på begivenheder i tilværelsen, som opleves, når ydre eller indre krav overstiger ens ressourcer. Stress opleves både fysisk og psykisk. Stress sker ubevidst og hjælper os til enten at kæmpe eller flygte i en farlig situation ved at udløse stresshormoner.

 

Det er en biologisk mekanisme der mobiliserer vores ressourcer så vi kan agere hurtigt. Kortisol og adrenalin stiger. Fedt og sukker indholdet i blodet forøges, pulsen og blodtrykket stiger, åndedrættet bliver mere intenst​, musklerne spændes​, immunsystemet styrkes og hjernen skifter til den automatiske del mens adgang til intellektet reduceres.

 

På den korte bane er stress positivt da det hjælper os med at løbe stærkt eller at præstere i en given situation. Men når stress er langvarig og kroppen ikke når at restituere efter den er blevet stresset, bliver vores krop og hjerne overbelastet, og vi mærker fysiske, kognitive og adfærdsmæssige symptomer:

Kognitive symptomer:

  • Tankemylder

  • Koncentrations- og hukommelsesbesvær besvær

  • Nedsat præstationsevne

  • Vanskeligheder til at træffe beslutninger

  • Øget tendens til fejl og sjusk

Fysiske symptomer:

  • Hovedpine

  • Spændinger i kroppen

  • Uro i kroppen

  • Søvnforstyrrelser

  • Svimmelhed

  • Hjertebanken 

  • Trykken og smerter ved brystregion

  • Kort åndedræt

  • Mave-og fordøjelsesproblemer (diarré, forstoppelse)

  • Nedsat sexlyst og rejsning

  • Blødningforstyrrelser (kvinder)

  • Hyppige infektioner

Adfærdsmæssige symptomer:

  • Rastløshed

  • Ændret appetit (overspisning eller manglende madlyst)

  • Irritabilitet

  • Aggression og kort lunte

  • Nedsat empati

  • Social tilbagetrækning

  • Flere konflikter

Advarselsignaler bliver kun værre, og konsekvenserne mere alvorlige og langvarige, hvis de ignoreres. Vedvarende, langvarig stress er en risikofaktor for at udvikle helbredstruende problemer såsom:

  • Psykiske problemer, herunder depression, angst og personlighedsforstyrrelser

  • Hjertesygdomme, såsom forhøjet blodtryk, unormal hjerterytme, hjerteanfald og slagtilfælde

  • Fedme og andre spiseforstyrrelser

  • Seksuel dysfunktion, såsom impotens og for tidlig sædafgang hos mænd 

  • Hud- og hårproblemer, såsom acne, psoriasis, eksem og permanent hårtab

  • Gastrointestinale problemer, såsom gastroøsofageal refluks, gastritis, og irritabel colon

 

Hvis man har en følelse af ​​at være overvældet og under markant pres i længere tid, og oplever nogle af de nævnte symptomer, så er det vigtigt at søge hjælp. En stresscoach kan tilbyde dig personlig support til at identificere og kontrollere stressudløsere i dit liv og bedre styre, hvordan du reagerer på stress.

Hvad er stresscoaching?

Stresscoaching handler om at afstresse, håndtere og forebygge stress så du kan blive stressfri. Det indebærer en blanding af gode råd, øvelser og værktøjer, så du lærer at slappe af, forstå, og forbygge din stress fremadrettet.

 

Stresscoaching er en effektiv behandling, der er specielt udviklet til behandling af stress i alle stadier og stressbelastnings grader. Ifølge COPESTRESS forskningsprojektet er stresscoaching mere effektiv end almindelig psykologhjælp til at afhjælpe stress. 

 

Udover stresscoaching bruger jeg også lifecoaching til at arbejde i dybden med din stress. Først hjælper jeg dig med at blive afstresset ved at komme ned i tempo. Senere støtter jeg dig igennem åbne spørgsmål og målrettet øvelser til at forstå og forebygge din stress.

 

Life- og stresscoaching lærer dig at lægge mærke til, hvad der forårsager din stress.  Du lærer, hvordan du kan håndtere de svære arbejds- eller private situationer, der udløser stress hos dig og du får nogle værktøjer til at holde balancen og bevare roen. Jeg hjælper dig trin for trin tilbage til et liv uden stress i løbet af 5 til 10 sessioner.

 

Et succesfuldt forløb kræver at:

  • Du kommer så hurtigt som muligt i gang med stresscoaching

  • At vi afholder en session hver uge i den første måned og hver 2. eller 3. uge efterfølgende

  • At du får lavet de øvelser der skal laves til hver session

  • At du er klar til både at blive afstresset men også til at arbejde med dig selv, så vi kan forebygge, at du bliver ramt af stress igen

 

Du er meget velkommen til at høre mere ved at bestille en gratis indledende samtale.

 Stress udviklingen

 

Vores krop fortæller os, at vi er belastet ved at sende os signaler. Dette er hvad vi kalder stresssymptomer. Hvis man oplever stresssymptomer som ikke aftager eller som ofte kommer igen er det meget vigtigt at lytte til dem. De fortæller os at vi er overbelastet og nogle tilpasninger er nødvendige i vores liv for vi kan have det bedre. Symptomerne bliver kun værre, og konsekvenserne mere alvorlige og langvarige, hvis de ignoreres. Her kan du se et eksempel på hvordan stress symptomer kan udvikle sig til at blive alvorlige.

                

Almindelige

stress symptomer

Moderate

stress symptomer

  • Midlertidig hjertebanken

  • Midlertidig rysten eller tics

  • Svedtendens

  • Tørhed i munden

  • “Sommerfugle i maven”

  • Knugen i brystet eller maven

  • Anspændthed

  • Træthed

  • Sover dårligt om natten

  • Tænker hele tiden

  • Uro i kroppen

  • Indre modstand/modvilje

  • Irritabel

  • Lettere til tårer

  • Indesluttet

Alvorlige

stress symptomer

  • Glemmer ting

  • Eksem og sygdom forværres

  • Uforklarlige smerter

  • Større forbrug af stimulanser

  • Aggressivitet

  • Mindre social

  • Mave og tarmproblemer

  • Blødningsforstyrrelser

 

Burnout

  • Nervesammenbrud

  • Ildebefindende/besvimelse

  • Hukommelsessvigt

  • Angst

  • Depression

  • Udbrændthed

  • Andre psykiske og fysiske lidelser