Stresscoaching

Trænger du til at slippe for din stress? Stresscoaching, udført af en stresscoach, er én af de bedste løsninger på markedet til at håndtere og forebygge stress. Stresscoaching arbejder i dybden med din stress. Du får gode råd til at finde ro og balance igen, effektive værktøjer til at identificere og håndtere dine stressfaktorer og hjælp til at forebygge stress fremadrettet.

Hvad er stress egentlig? 

Vi bliver alle udsat for stress både i vores professionelle- og i vores personlige liv. Ca. 430.000 dansker har symptomer på alvorlig stress hver dag og ca. 35.000 er sygemeldte med stress.

 

Stress er en helt naturlig reaktion på begivenheder i tilværelsen, som opleves, når ydre eller indre krav overstiger ens ressourcer. Stress opleves både fysisk og psykisk. Stress sker ubevidst og hjælper os til enten at kæmpe eller flygte i en farlig situation ved at udløse stresshormoner.

 

Det er en biologisk mekanisme der mobiliserer vores ressourcer så vi kan agere hurtigt. Kortisol og adrenalin stiger. Fedt og sukker indholdet i blodet forøges, pulsen og blodtrykket stiger, åndedrættet bliver mere intenst​, musklerne spændes​, immunsystemet styrkes og hjernen skifter til den automatiske del mens adgang til intellektet reduceres.

 

På den korte bane er stress positivt da det hjælper os med at løbe stærkt eller at præstere i en given situation. Men når stress er langvarig og kroppen ikke når at restituere efter den er blevet stresset, bliver vores krop og hjerne overbelastet, og vi mærker fysiske, kognitive og adfærdsmæssige symptomer:

Kognitive symptomer:

  • Tankemylder

  • Koncentrations- og hukommelsesbesvær 

  • Nedsat præstationsevne

  • Vanskeligheder til at træffe beslutninger

  • Øget tendens til fejl og sjusk

Fysiske symptomer:

  • Hovedpine

  • Spændinger i kroppen

  • Uro i kroppen

  • Søvnforstyrrelser

  • Svimmelhed

  • Hjertebanken 

  • Trykken og smerter ved brystregion

  • Kort åndedræt

  • Mave-og fordøjelsesproblemer (diarré, forstoppelse)

  • Nedsat sexlyst og rejsning

  • Blødningforstyrrelser (kvinder)

  • Hyppige infektioner

Adfærdsmæssige symptomer:

  • Rastløshed

  • Ændret appetit (overspisning eller manglende madlyst)

  • Irritabilitet

  • Aggression og kort lunte

  • Nedsat empati

  • Social tilbagetrækning

  • Flere konflikter

Advarselsignaler bliver kun værre, og konsekvenserne mere alvorlige og langvarige, hvis de ignoreres. Vedvarende, langvarig stress er en risikofaktor for at udvikle helbredstruende problemer såsom:

  • Psykiske problemer, herunder depression, angst og personlighedsforstyrrelser

  • Hjertesygdomme, såsom forhøjet blodtryk, unormal hjerterytme, hjerteanfald og slagtilfælde

  • Fedme og andre spiseforstyrrelser

  • Seksuel dysfunktion, såsom impotens og for tidlig sædafgang hos mænd 

  • Hud- og hårproblemer, såsom acne, psoriasis, eksem og permanent hårtab

  • Gastrointestinale problemer, såsom gastroøsofageal refluks, gastritis, og irritabel colon

 

Hvis man har en følelse af ​​at være overvældet og under markant pres i længere tid, og oplever nogle af de nævnte symptomer, så er det vigtigt at søge hjælp. En stresscoach kan tilbyde dig personlig support til at identificere og kontrollere stressudløsere i dit liv og bedre styre, hvordan du reagerer på stress.

Stress

Tag en gratis stresstest 

Testen tager kun 5 minutter og giver dig et godt billede af hvor stresset du endelig er. Det er gratis og anonymt, og du er med til at skabe mere viden om hvor udbredt stressen er i Danmark.

Stress coaching

Hvad er stresscoaching?

Stresscoaching er en anerkendt og eftertragtet metode, der er specielt udviklet for at behandle stress i alle stadier og belastningsgrader. Stresscoaching arbejder i dybden med din stress.

Der er 3 faser i stresscoaching:

  1. Den første fase handler om at få dig ud af stresstilstanden. Der vil du få gode råd til finde ro og balance igen. Formålet med denne fase er at få dit nervesystem til at slappe af, og dine stresshormoner ned så du ikke længere føler dig stresset

  2. Den anden fase handler om at identificere og lære at håndtere det der udløser stress hos dig. Her vil jeg hjælpe dig med at få øje på dine stressfaktorer og lære dig at håndtere dem 

  3. Den tredje fase handler om at forebygge stress fremadrettet. Her vil jeg give dig de værktøjer du har brug for til at forblive stressfri. Jeg vil også bruge life coaching til at hjælpe dig med at ændre de vaner der skaber stress hos dig. 

 

Ifølge COPESTRESS forskningsprojektet er stresscoaching mere effektiv end almindelig psykologhjælp til at afhjælpe stress. 

 

Life- og stresscoaching lærer dig at lægge mærke til, hvad der forårsager din stress.  Du lærer, hvordan du kan håndtere de svære arbejds- eller private situationer, der udløser stress hos dig og du får nogle værktøjer til at holde balancen og bevare roen. Jeg hjælper dig trin for trin tilbage til et liv uden stress i løbet af 5 til 10 sessioner.

 

Et succesfuldt forløb kræver at:

  • Du kommer så hurtigt som muligt i gang med stresscoaching

  • At vi afholder en session hver uge i den første måned og hver 2. uge efterfølgende

  • At du får lavet de øvelser der skal laves til hver session

  • At du er klar til både at blive afstresset men også til at arbejde med dig selv, så vi kan forebygge, at du bliver ramt af stress igen

 

Du er meget velkommen til at høre mere ved at bestille en gratis indledende samtale.

 Stress udviklingen

 

Vores krop fortæller os, at vi er belastet ved at sende os signaler. Dette er hvad vi kalder stresssymptomer. Hvis man oplever stresssymptomer som ikke aftager eller som ofte kommer igen er det meget vigtigt at lytte til dem. De fortæller os at vi er overbelastet og nogle tilpasninger er nødvendige i vores liv for vi kan have det bedre. Symptomerne bliver kun værre, og konsekvenserne mere alvorlige og langvarige, hvis de ignoreres. Her kan du se et eksempel på hvordan stress symptomer kan udvikle sig til at blive alvorlige.

                

Almindelige
stress symptomer

  • Midlertidig hjertebanken

  • Midlertidig rysten 

  • Svedtendens

  • Tørhed i munden

  • “Sommerfugle i maven”

  • Knugen i brystet eller maven

  • Anspændthed

Moderate

stress symptomer

  • Træthed

  • Sover dårligt om natten

  • Tænker hele tiden

  • Uro i kroppen

  • Indre modstand/modvilje

  • Irritabel

  • Lettere til tårer

  • Indesluttet

Alvorlige

stress symptomer

  • Glemmer ting

  • Eksem og sygdom forværres

  • Uforklarlige smerter

  • Større forbrug af stimulanser

  • Aggressivitet

  • Mindre social

  • Mave og tarmproblemer

  • Blødningsforstyrrelser

 

Burnout

  • Nervesammenbrud

  • Ildebefindende/besvimelse

  • Hukommelsessvigt

  • Angst

  • Depression

  • Udbrændthed

  • Andre psykiske og fysiske lidelser